Skip to main content
Nieuws

Debat in gemeentehuis

Door 4 november 2023november 13th, 2023No Comments

De tweedejaars vwo+ leerlingen van het Castor College hebben een aantal weken op school de module debatteren gevolgd. Tijdens deze lessen besteedden docenten Chiel Stender en Celine Kabalt aandacht aan onderdelen als jezelf presenteren, argumenten bedenken, speechen en een debat voorbereiden. Ook was er aandacht voor leuke werkvormen zoals het ballondebat. Om de module passend af te sluiten is er gedebatteerd in het gemeentehuis van Beverwijk.

Bij het debat in het gemeentehuis waren niet alleen de leerlingen aanwezig, maar ook ouders, docenten, rector Marc van Buuren en wethouder Cecilia van Weel. Het eerste debat ging over de stelling: ‘’Mobiele telefoons moeten volledig verboden worden op middelbare scholen.’’ Het was een interessant debat waarbij zowel de voor- als tegenstanders met goede argumenten kwamen. De voorstanders gaven aan dat de leerlingen op school te snel afgeleid raken door de mobiele telefoon. De tegenstanders zeiden daarentegen weer dat er leerlingen zijn die om medische redenen de telefoon nodig hebben. Het was daarom ook lastig voor de jury om een winnaar uit te kiezen. Uiteindelijk werd het debat toch gewonnen door de voorstanders, met name door de sterke speech van Luna. Zij sloot het debat af met de woorden: ‘’Telefoon in de kluis, het mag weer thuis’’.

Het finale debat werd gehouden over de stelling: De leeftijdsgrens voor stemmen moet worden verlaagd naar 16 jaar. Een moeilijkere stelling, maar je mag ook wat verwachten van een finaledebat. De leerlingen hadden zich van tevoren goed voorbereid. Zo werden er onderzoeken bijgehaald van landen die al wilden gaan beginnen met een pilot om het stemmen te verlagen naar 16 jaar. Cecilia van Weel vond het ook mooi om te zien dat er toenadering werd gezocht in het debat. Uiteindelijk waren het dan toch de voorstanders die met de winst naar huis gingen.

Marc van Buuren sloot het debat af met een mooie toespraak voor de leerlingen. Hij was trots om te zien wat de leerlingen na een aantal lessen debatteren bereikt hadden. Chiel Stender, begeleidend docent, vulde aan: ‘’Ik weet nog de eerste les dat jullie binnenkwamen. De meeste leerlingen vonden 30 seconden speechen al best lang. Als ik zie wat een groei jullie afgelopen periode hebben doorgemaakt en hoe jullie hier nu staan, maakt ons dat heel trots!’’

Terug naar overzicht