Skip to main content

Persoonlijke aandacht

voor iedere leerling

Op onze school sta jij centraal. We willen dat iedereen zich goed voelt en het beste uit zichzelf kan halen. We helpen je bij het leren en denken met je mee over keuzes voor nu en later: welke vakken passen bij je en wat wil je na school gaan doen? En we hebben aandacht voor hoe jij je voelt. Samen werken we aan zelfvertrouwen, omgaan met anderen en een fijne sfeer in de klas.

Ondersteuningsaanbod: basis en extra

Het ondersteuningsaanbod is er om onze leerlingen hulp en begeleiding te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dit kan ondersteuning zijn bij schoolse taken, maar ook bij sociaal-emotionele en buitenschoolse hulpvragen. Deze visual laat onze werkwijze zien: wat wij aanbieden in de basis en welke extra ondersteuning mogelijk is. Een belangrijk onderdeel in de basisondersteuning is ons mentoraat. Wij werken in de onderbouw met een duomentoraat: elke klas heeft gedurende de tweejarige brugklas twee mentoren. Zo is er altijd aandacht voor individuele gesprekken en groepsdynamiek. In de brugklas heeft elke klas ook twee juniormentoren.

Praten mét leerlingen over hun ontwikkeling

Leerlingen hebben hoorrecht over hun ontwikkelingsperspectief en de ondersteuning op school. Dit betekent dat je kunt meedenken én meepraten over de hulp die je krijgt. In het protocol hoorrecht kun je lezen hoe wij de mening van leerlingen vragen en wat we daarmee doen. Klik hier voor meer informatie.

Mentoren

Eén van je docenten is ook je mentor. Elke klas heeft een eigen mentor, die er speciaal is voor jou, je klasgenoten en je ouders. Je hebt af en toe een apart gesprekje met je mentor en je hebt ‘mentorlessen’. Hierin leer je hoe je met je agenda moet omgaan, hoe je moet plannen, hoe je het beste huiswerk kunt maken én leren. Ook maakt je mentor afspraken met de klas, bijvoorbeeld hoe jullie op een goede manier met elkaar omgaan, zodat iedereen zich op zijn of haar gemak voelt. En je mentor onderneemt leuke activiteiten om elkaar goed te leren kennen, zoals een klassenuitje of samen Sinterklaas vieren. 

De mentoren van de tweede en hogere klassen begeleiden ook bij de vakkenpakket- en definitieve afdelingskeuze. Dit doen ze in samenwerking met de betrokken decanen en teamleiders.

Juniormentoren

In de brugklas heeft iedere klas twee juniormentoren. Dit zijn leerlingen uit havo of vwo 4 die ondersteuning geven bij de studieles en aanwezig zijn bij de buitenschoolse activiteiten. Brugklasleerlingen kunnen altijd de hulp inroepen van de juniormentoren.

Mentorlessen

In de tweejarige brugklas heb je twee keer per week een mentorles. In het ene mentoruur werken we aan de groepsdynamiek in de klas en in het andere mentoruur gaan we aan de slag met leren leren en leren plannen. Met de klas wissel je steeds van lokaal en docent en daarom vinden we het belangrijk dat je met de klas leert hoe je voor een goede en veilige werksfeer zorgt. In een veilige en rustige omgeving leer je het best en daarom besteden we daar veel aandacht aan.

In de mentorles waarin je leert plannen en leren leren werk je met Remind Learning (Eigenaarschap in het onderwijs | Programma’s voor VO en MBO). Om jou te helpen met het leren plannen, krijg je van ons een planner, waarin je je huiswerk op kunt schrijven, maar ook meteen kunt plannen wanneer je dit gaat doen. Doordat we hier allemaal op dezelfde manier mee werken wordt deze werkwijze je steeds meer eigen. Je legt hiermee een goede basis voor de bovenbouw, waarin je steeds zelfstandiger wordt in het plannen en organiseren van je huiswerk, hobby’s, bijbaantje en vrije tijd. Je mentor zal regelmatig met je kijken of het plannen lukt en je tips geven als het niet zo goed gaat.

Gesprekken met je ouders en school

MOL-gesprekken en Catwise

Twee keer per jaar is er een gesprek met je mentor en je ouders, het zogenaamde MOL-gesprek (mentor-ouder-leerling). Voorafgaand aan het MOL-gesprek geven jouw docenten je feedback (terugkijken naar hoe je het deed) en feedforward (vooruitkijken naar hoe je het beter kan doen) in Catwise.  Dit feedbackrapport krijg je een week voor de MOL-gesprekken. In de mentorles maak je op basis van jouw feedback een actieplan voor de vakken waarin je beter wil worden. Dit bespreek je in het MOL-gesprek met je mentor en je ouders. Deze gesprekken zijn in november/december en in maart. In de tweejarige brugklas hoor je in de MOL-gesprekken ook welk advies je op dat moment krijgt voor het niveau in klas 3.

Studiebegeleiding

Onze interne studiebegeleiding biedt leerlingen na schooltijd de mogelijkheid om extra ondersteuning te krijgen bij hun schoolwerk. In het juniorpaviljoen helpen onze studiebegeleiders leerlingen bij het plannen en organiseren van hun schoolwerk en geven ze indien nodig vakinhoudelijke hulp. Er is extra aandacht voor leerstrategieën en de ontwikkeling van executieve functies. Ook geven diverse vakdocenten hulplessen om leerlingen met achterstanden bij te spijkeren. Zo hebben alle leerlingen op het Castor de kans om te blijven groeien en zich te ontwikkelen. 

Aanmelden
Leerlingen worden door hun mentor aangemeld bij de studiebegeleiding. De mentor geeft hierbij aan wat de ondersteuningsbehoefte is van de leerling. Dit kan bijvoorbeeld zijn: hulp bij het plannen en organiseren van het werk, vakinhoudelijke hulp of een veilige plek om te leren. De studiebegeleiding voert een motivatiegesprek met de leerling voordat de leerling deel kan nemen.  Regelmatig wordt de voortgang van een leerling geëvalueerd en brengt de studiebegeleiding ouders en mentor hiervan op de hoogte.

Loopbaanbegeleiding

LOB staat voor alle activiteiten die jij gaat ondernemen om uiteindelijk tot een goede studiekeuze te komen. In het 3e leerjaar kies je voor een profiel en in je examenjaar maak je een keuze voor een vervolgstudie. Je mentor en decaan begeleiden jou hierbij.

De volgende vragen staan centraal:

  • Hoe kom ik erachter wat ik wil?
  • Hoe maak ik de goede keuze?
  • Welke richting wil ik op?
  • Welk pakket kan ik kiezen?
  • Met welke vakken wil ik verder?
  • Wat wil ik na het eindexamen doen?

Door middel van een voorlichting informeren wij jouw ouders. Alle informatie over de profielkeuze en de studiekeuze staat in informatieboekjes die je krijgt van je mentor. Ook zal je mentor met jouw klas gaan werken aan opdrachten die je helpen bij het kiezen van een profiel en bij het kiezen van uiteindelijk een gepaste studie.

De decanen maken je dus wegwijs in de wereld van studie en beroep. Heb je heel specifieke vragen over loopbaankeuzes en vervolgopleidingen, dan is de decaan de aangewezen persoon.

Dyslexie

Voor leerlingen met dyslexie is speciale aandacht. Zij krijgen o.a. extra tijd bij proefwerken, een aangepaste beoordeling van de spelling bij talen, extra begeleidingslessen en een persoonlijke coach die vraagbaak blijft na afronding van de begeleidingslessen.

Bekijk hier ons dyslexieprotocol.

Anti-pesten

We vinden het belangrijk dat je je op school veilig voelt, zodat je je zo goed mogelijk kunt ontwikkelen. Daarom behandelen we elkaar met respect. Pesten tast deze veiligheid aan en kan van grote invloed zijn op de gepeste leerling. Daarom maken we in de klas afspraken over hoe we met elkaar omgaan. Mocht je toch gepest worden, neem dan contact op met je mentor of met de anti-pest coördinatoren (mevrouw de Bruin of mevrouw Vreeburg).

Download hier het Anti-pest protocol.