Skip to main content

Schoolgids 2025-2026

Van harte welkom!

Beste ouder(s), verzorger(s) en leerlingen,

Met  trots heet ik iedereen welkom in onze digitale schoolgids die gelinkt is aan de website van het Castor College.

Castor College: We zien je!

Dit is het motto van onze school en dat motto proberen wij elke dag met het team in de praktijk waar te maken. Wij hopen dat ook onze schoolgids hier een bijdrage aan levert.

Graag vertellen wij wie wij zijn, hoe wij werken en welke programma’s er op het Castor College worden aangeboden. Wij willen graag een scholengemeenschap zijn, een samenleving in het klein waar leerlingen kunnen en mogen oefenen zodat ze later ook in de grote samenleving hun weg weten te vinden. Daarom bieden wij leerlingen meer dan alleen een goed onderwijs en begeleidingsprogramma dat hen voorbereidt op een diploma. Naast het mentoraat vormt onze studiebegeleiding een belangrijk onderdeel van het begeleidingsprogramma. Bij de studiebegeleiding werken veel oud-leerlingen van het Castor College die het leuk vinden om aan hun schoolgemeenschap verbonden te blijven.

Maar op het Castor College bieden wij dus ook een aantal interessante onderwerpen aan in de vorm van een naschools programma of activiteiten die georganiseerd worden vanuit de leerlingen commissies. In deze digitale schoolgids vertellen wij hier meer over. Daarnaast komt er informatie aan de orde die vanuit de overheid verplicht is gesteld om op te nemen. Wij hopen hiermee zowel onze huidige leerlingen en ouders/verzorgers van dienst te zijn als potentieel nieuwe leerlingen die nieuwsgierig zijn welke activiteiten op het Castor College plaatsvinden en wat de school belangrijk vindt.

Het Castor College heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Naast bijvoorbeeld een actief eco-team betekent dit onder andere ook dat wij onze schoolgids alleen nog digitaal verspreiden.

Mochten er na afloop van het lezen van onze schoolgids nog vragen overblijven, kunt u altijd telefonisch ( 0251-234150 ) of via de mail (info@castorcollege.nl) contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord.

Namens het team van het Castor College wens ik iedereen veel leesplezier,

 

Met vriendelijke groet,

Marc van Buuren
Rector Castor College

Terug naar de inhoudsopgave

Het Castor College en SVOK

Op het Castor College bevinden zich de opleidingen mavo (vmbo theoretische leerweg), havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Het vwo bestaat uit de afdelingen atheneum en gymnasium. Onze school staat open voor leerlingen en ouders van verschillende overtuiging en levensvisie en wil daarmee een afspiegeling zijn van de samenleving.

Het Castor College maakt onderdeel uit van Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK). Een veelzijdige organisatie waarin acht scholen samenwerken aan kansrijk onderwijs voor elke leerling: het Castor College, het Bonhoeffercollege, het Jac. P. Thijsse College, het Dalí College, SKILLS vmbo en Forta (praktijkschool). Daarnaast biedt SVOK met Supreme College Nederland internationaal toponderwijs en met Fourteens 10-14 onderwijs.

Samen motiveren we onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, van praktijkonderwijs tot en met het gymnasium. Elke school geeft hier op geheel eigen wijze een unieke invulling aan.

Meer informatie over SVOK vindt u op www.svok.nl.

Contact
Telefoon: (0251) 258 980
e-mail: info@svok.nl

Postadres:
Postbus 371
1900 AJ Castricum

Bezoekadres:
Westerplein 4B/4C
1901 NA Castricum

Terug naar de inhoudsopgave

Ontwikkelingen in het onderwijs

Komende schooljaar werkt de school verder aan een nieuw en actueel curriculum dat zich richt op het voorbereiden van leerlingen op de toekomst, aansluit bij hedendaagse behoeften en voldoet aan alle wet- en regelgeving. Het Castor College wil leerlingen helpen als kritisch wereldburger bewuste keuzes te kunnen maken (die bijdragen aan kwaliteit van hun eigen leven en dat van andere burgers).

Inhoudelijk leggen we de nadruk op het versterken van basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en burgerschap. Binnen het mentoraat draait het om:

  • ‘leren leren’
  • ‘leren leven’
  • ‘leren kiezen’

In de mentorlessen ligt prioriteit bij het aanleren/oefenen van de persoonlijke- en studievaardigheden die daarbij helpen.

Duurzaamheid, burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijke thema’s die terugkomen in ons hele onderwijscurriculum: van vakken tot aan vakoverstijgende projecten, van mentorlessen tot in projectdagen.

De school ontwikkelt onderwijs waarbij vakoverstijgend en niveau- overstijgende programma’s worden aangeboden, gericht op verdieping, verrijking, en ondersteuning.  Dit gebeurt in lessen en in projecten maar leerlingen kunnen ook buiten de school onderzoek doen en meewerken aan regionale en (inter-)nationale projecten.

We bieden een brede ontwikkeling aan in de onderbouw, en laten leerlingen kennis maken met alle verschillende terreinen binnen het onderwijs. In de onderbouw worden jaarlijks drie vakoverstijgende projecten aangeboden waarin de leerlingen al kennis maken met vakken/profielen die vanaf de bovenbouw kunnen kiezen. De projecten hebben als thema Art & Design, Business, Sport Health & Nature en Science. Vakken werken hier samen om leerlingen met behulp van projecten en onderzoek voor te bereiden op de profielkeuzes voor de bovenbouw.

Dit jaar vervolgen we het aanbod van vwo+ en werken we verder aan de ontwikkelingen van onze mavostroom (voor jaar 3 en 4), waarin meer projectmatig gewerkt wordt met realistische praktijkopdrachten.

De tweejarige brugklas met dakpanklassen biedt leerlingen twee schooljaren lang de kans om te laten zien op welk niveau zij het beste verder kunnen vanaf leerjaar 3. Om die reden worden jaarlijks meerdere MOL-gesprekken georganiseerd. (MOL = mentor-ouder-leerling).

Terug naar de inhoudsopgave

Uitgangspunten goed onderwijs

Prikkelende en uitdagende lessen

De docent is de coach, de begeleider, de expert en ook de ontwerper van het leerproces. Daarbij maken we gebruik van digitale leermiddelen, maar ook van boeken en andere materialen. ICT is dus één van de hulpmiddelen bij het leren. Iedere leerling heeft een eigen laptop. In de brugklas wordt binnen aan de start van het jaar in basisvaardighedenlessen ook een module ict en mediawijsheid gegeven om iedere leerling basisvaardig/startklaar te maken in ict. In onze lessen gebruiken we activerende didactiek en formatief handelen, om zo goed aan te blijven sluiten bij wat leerlingen nodig hebben. In de vakoverstijgende lessen en projecten spelen samenwerken, het leren van onderzoeksvaardigheden en 21e-eeuwse vaardigheden een belangrijke rol.

De leerling als eigenaar van zijn of haar eigen leerproces

Het is belangrijk dat leerlingen leren om zelf eigenaar (of: regisseur) te zijn over hun leerproces. Dat ze het niet meteen kunnen, maar moeten leren, dat weten we ook. Door middel van reflectie, MOL-gesprekken (mentor-ouder-leerling gesprekken) en veel aandacht voor LPO (leren plannen en organiseren) werken we aan de vaardigheden en functies die je nodig hebt om eigenaar te kunnen worden.

Door middel van formatief evalueren, zodat leerlingen ook tijdens hun leerproces – en niet pas aan het einde met een toets – feedback krijgen, helpen docenten leerlingen zodat ze weten waar ze staan en wat ze nog moeten doen om verder te komen.

Brede ontwikkeling

Naast een breed aanbod in de onderbouw hebben we een brede keuze van vakken in de bovenbouw, zoals beeldende vorming, Cambridge English, Spaans, bedrijfseconomie, BSM (bewegen, sport & maatschappij), drama en informatica. De brede ontwikkeling vindt ook buiten de lessen plaats met een divers aanbod van activiteiten op het gebied van toneel en muziek, sport, debatteren, reizen en excursies.

Maatwerk

Wij bieden waar mogelijk individuele leerroutes aan leerlingen, bijvoorbeeld als zij een extra vak willen volgen in de bovenbouw. In de bovenbouw kunnen leerlingen al onderwijs volgen aan de universiteiten via ons lidmaatschap van Pre-University College. Maatwerk zit ook in onze begeleiding, want iedere leerling heeft iets anders nodig. We streven naar planmatig handelen hierin, zodat we tijdig signaleren en samen met leerling en ouders kunnen kijken welke ondersteuning nodig is. De mentor speelt hierbij een belangrijke rol.

De interne studiebegeleiding is ook een voorbeeld van maatwerk. Indien nodig en gewenst kunnen leerlingen twee middagen onder begeleiding huiswerk maken op school, waarbij extra aandacht is voor planning en leerstrategieën, huiswerk maken of vakgerichte begeleiding. Tijdens de studiebegeleiding zullen vakdocenten ook regelmatig hulp bieden. Ouders van leerlingen die studiebegeleiding volgen krijgen regelmatig een verslag over hun kind (wat gaat goed tijdens de begeleiding en waar zit mogelijk meer ‘winst’).

Terug naar de inhoudsopgave

We zien je!

Wij geloven dat een vertrouwde omgeving waar je jezelf kan zijn de beste basis is om te schitteren.

Hier staan we voor.

Een goede ontspannen sfeer in onze school vinden wij heel belangrijk; pas dan kun je samen ook leren en resultaten behalen. Wij doen alles met energie en die is voelbaar in alle contacten en bijeenkomsten. Je ziet het ook terug in het doorzettingsvermogen van leerlingen en medewerkers. Met bevlogenheid pakken wij als school allerlei nieuwe activiteiten op.

Met jullie, de wereldburgers van de toekomst, willen wij ook stil staan bij ‘duurzaamheid’ in al zijn vormen. Maar wij zijn niet alleen bevlogen en energiek. Wij willen met elkaar goede resultaten behalen en zijn daarom doelgericht in onze aanpak. We blijven daarnaast altijd op zoek naar verbetering.

We zien je!

  • Je mag jezelf zijn. We accepteren dat we verschillend zijn, dat is juist onze kracht.
  • We zijn open-minded. We willen verbinden en voelen ons verbonden. Onze deur staat open.
  • We gaan voor de hoogst mogelijke kwaliteit. Dat doen we samen en houden elkaar hierin scherp. Iedere dag proberen we onszelf te verbeteren.
  • We zijn actief. We vinden het leuk om nieuwe dingen te organiseren, maar hechten ook veel waarde aan tradities.
Terug naar de inhoudsopgave

De onderbouw

De eerste drie leerjaren van de havo en het vwo vormen de onderbouw. Voor de mavo zijn dit de eerste twee jaren. In de onderbouw wordt een basis gelegd in kennis en vaardigheden met een breed aanbod van vakken. Er is samenhang binnen en tussen de vakken, waarbij er met regelmaat vak en niveau-overstijgend wordt gewerkt.

Tweejarige brugklasperiode

Wij werken met een tweejarige brugklasperiode. Door de brugklasperiode te verlengen krijgen onze leerlingen ruim de tijd om erachter te komen op welk niveau zij het beste presteren. We bekijken gedurende de twee jaar in overleg met de ouders, leerling, mentor en vakdocenten welk niveau het best passend is vanaf leerjaar 3.

Wij geloven erin dat elke leerling zijn eigen route moet kunnen volgen. Waar de een al direct weet wat de eindbestemming is heeft de ander hier meer tijd of aandacht voor nodig en dat is ok!

Aangrenzend aan het hoofdgebouw staat het “Junior Paviljoen”. In dit lichte en moderne gebouw hebben de brugklasleerlingen het merendeel van de theoretische vakken en hun mentorlessen, zodat zij in een kleinschalige setting kunnen wennen aan de overstap naar het voortgezet onderwijs. Andere vakken zoals lichamelijke opvoeding, drama, beeldende vorming, biologie en natuurkunde volgen zij in het hoofdgebouw. In de mavo/havo brugklassen worden de leerlingen voorbereid op het maken van een profielkeuze in de bovenbouw van de mavo.

Klas 3

In het derde leerjaar stromen de leerlingen in op het niveau dat halverwege leerjaar 2 is vastgesteld. In havo 3 en vwo 3 worden de leerlingen voorbereid op het kiezen van een profiel in de bovenbouw. Hier gaat een zorgvuldig traject aan vooraf met profielkeuzevoorlichting, proeflessen, decaanlessen en mentorgesprekken.

De onderbouw kenmerkt zich door:

  • Een fijn en veilig pedagogisch klimaat met zowel aandacht voor het individu als de groepsdynamiek
  • Kleinschalige teams van docenten waardoor een leerling zich gezien voelen
  • Ruimte om te ontdekken waar de talenten liggen en om deze verder te ontwikkelen
  • Extra aandacht voor het aanleren van executieve vaardigheden
  • Huiswerkbegeleiding en vakinhoudelijke begeleiding voor wie dat nodig heeft

vwo+ programma

Kinderen die extra uitdaging willen kunnen kiezen voor een vwo+ programma. In dit programma bieden de docenten verrijking, verdieping en/of versnelling aan in de lesstof. Daarnaast volgen de leerlingen het vak klassieke cultuur. Binnen dit vak wordt een begin gemaakt met het Latijn. Zij nemen ook deel aan een project over de Romeinse stad. In het jaar worden er vier modules met onderwerpen als sterrenkunde, filosofie en programmeren aangeboden.

Projectonderwijs

Naast de reguliere lesweken hebben de leerlingen in de onderbouw een aantal keer per jaar periodeweken. Tijdens deze periodeweken zijn leerlingen onder andere vakoverstijgend aan het werk en komen vaardigheden aan bod als samenwerken, presenteren en onderzoeken. In deze weken gaan we aan de slag met seksuele voorlichting, digitale geletterdheid, groepsvorming en zelfverdediging.

Papieren agenda

In de onderbouw werken onze leerlingen met een papieren agenda die zij van school krijgen. In deze agenda noteren ze het huiswerk en de leerstof en leren zij hoe ze een planning maken. In de mentorlessen, maar ook in de vaklessen wordt regelmatig aandacht besteed aan het werken met de agenda. Het werken met de agenda activeert de leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen over het eigen leerproces en biedt overzicht.

Bereikbaarheid

Tweejarige brugklas mavo/havo
Afdelingsleider: mevrouw M. van Dijk
Coördinatoren: mevrouw S. Hin en mevrouw E. Korver
E-mail: tweejarigebrugklas@castorcollege.nl

Tweejarige brugklas havo/vwo en vwo(+)
Afdelingsleider: mevrouw M. Duin
Coördinator: mevrouw E. Korver
E-mail: tweejarigebrugklas@castorcollege.nl

Havo 3 en vwo 3
Afdelingsleiders: mevrouw D. van Twuijver en mevrouw D. Groenman
Coördinator: mevrouw D. van Twuijver
E-mail: derdeklas@castorcollege.nl

Terug naar de inhoudsopgave

De bovenbouw

Vakken

Iedere leerling in de bovenbouw van de havo en het vwo zit in de tweede fase; deze sluit aan op de basisvorming in de onderbouw. Een leerling volgt binnen de tweede fase een profiel dat bij hem past. Hij heeft een keuze gemaakt uit de volgende mogelijkheden: cultuur en maatschappij (CM), economie en maatschappij (EM), natuur en gezondheid (NG) en natuur en techniek (NT). Een profiel bestaat uit drie onderdelen. Als eerste is er het gemeenschappelijke deel; daarin zitten de vakken die alle leerlingen volgen : Nederlands, Engels, maatschappijleer, CKV en lichamelijke opvoeding.

Op het vwo komt hier nog een tweede vreemde taal bij, op het gymnasium is dit Latijn of Grieks. Daarnaast is er het profieldeel. In het profieldeel zitten vier met elkaar samenhangende vakken die specifiek zijn voor het gekozen profiel. Deze bereiden de leerling in principe voor op bepaalde studierichtingen. Ten slotte kiest de leerling nog een vak in het vrije deel.

Uiteindelijk doet een havo-leerling eindexamen in ten minste tien vakken, voor een vwo-leerling is dit aantal twaalf. Sommige van deze vakken kennen alleen een schoolexamen, andere vakken worden afgesloten met een schoolexamen én een centraal schriftelijk examen.

Slaag-zakregeling

Om te bepalen of een leerling slaagt voor zijn diploma geldt de slaagzakregeling. Alle vakken tellen bij de bepaling van de uitslag in principe even zwaar. Ook het zogenaamde combinatiecijfer maakt deel uit van de slaag-zakregeling. Op de havo en het vwo worden de vakken maatschappijleer, CKV en profielwerkstuk samengevoegd in dit combinatiecijfer. Op het gymnasium volgen de leerlingen geen CKV en bestaat het combinatiecijfer uit maatschappijleer en profielwerkstuk.

Binnen de slaag-zakregeling geldt verder een compensatieregeling, tegenover elk tekort punt moet een compensatiepunt staan. Daarnaast moet je voldoen aan de 5.5 regel, die stelt dat je voor alle centrale examens gemiddeld een 5,5 moet staan). Bovendien geldt de kernvakkenregeling: een leerling mag ten hoogste één vijf als eindcijfer hebben voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde A, B of C; wiskunde C wordt alleen op het vwo gegeven.

Onderwijsprogramma

Het onderwijsprogramma in de bovenbouw wordt uitgedrukt in studielasturen, het totaal aantal uren dat een leerling aan al zijn vakken (lessen, huiswerk, opdrachten, enz.) moet besteden. Leerlingen in de bovenbouw van de havo moeten in totaal 3200 studielasturen maken, in de bovenbouw van het vwo in totaal 4800 uren. Een leerling kan aan allerlei extra activiteiten deelnemen, zoals masterclasses op de VU, of hij kan onderbouwleerlingen helpen door middel van het juniormentoraat of ondersteunen bij de studiebegeleiding.

Ook kun je deelnemen aan een internationaal uitwisselingsprogramma in het kader van het Erasmus-project. De studie reizen voor havo 4 en vwo 5 vallen eveneens onder de studiebelasting van de leerling. Ten slotte spreekt de afdelingsleider regelmatig met leerlingen uit zijn/haar afdeling over het reilen en zeilen in de afdeling.

Contact

Mavo 3 en 4
Afdelingsleider: mevrouw M. van Dijk
Coördinator: mevrouw S. Hin
E-mail: mavobovenbouw@castorcollege.nl

Havo 4 en 5
Afdelingsleider: mevrouw P. Dijkstra
Coördinator: mevrouw S. Slotema
E-mail: havobovenbouw@castorcollege.nl

Vwo 4, 5 en 6
Afdelingsleider: mevrouw S. Ritman
Coördinator: mevrouw S. Slotema
E-mail: vwobovenbouw@castorcollege.nl 

Terug naar de inhoudsopgave

Externe contacten

Contact met de basisschool

Onze school heeft een goede samenwerking met de basisscholen in onze regio. Wij vinden deze samenwerking van groot belang om er voor te zorgen dat de overstap van basisschool naar middelbare school zo soepel mogelijk verloopt. De afdelingsleider van de brugklassen en de zorgcoördinator hebben daarom contact met de basisscholen om de oud-leerlingen van de scholen te bespreken en om toekomstige leerlingen te bespreken als er bijvoorbeeld behoefte is aan specifieke begeleiding.

Daarnaast nodigen we groep 8-leerlingen van basisscholen uit de regio uit om in de periode tussen oktober en februari een ochtend of middag langs te komen om kennis te maken met onze school. De leerlingen krijgen dan een lesje en een rondleiding door de school, zodat ze een goed beeld krijgen van het leven op de middelbare school.

Bètapartner

Het Castor College is ook verbonden aan het Bètapartner netwerk. Bètapartners is een netwerk waarin de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en ruim 45 VO-scholen, bedrijven en maatschappelijke instellingen sinds 2004 samenwerken aan goed, actueel en inspirerend bètaonderwijs in de regio Amsterdam, Noord-Holland en Flevoland. Deze partners hebben de handen ineengeslagen om de keuze van havo- en vwo-leerlingen voor bèta- en technische studies aantrekkelijker te maken en het onderwijs in deze vakken te verbeteren. Denk bij vakken aan wiskunde, natuurkunde, informatica, biologie, scheikunde, en aardrijkskunde. Het netwerk is een platform voor kennisdeling, kennisontwikkeling en een proces- en projectmotor voor innovatie en kwaliteit in het voortgezet onderwijs.

Jet-Net

Het Castor College is een Jet-Net school. Jet-Net staat voor Jongeren en Technologie Netwerk Nederland en is een samenwerkingsverband tussen havo/vwo-scholen en bedrijven. Enkele bedrijven die bij dit netwerk zijn aangesloten zijn IBM, Tata Steel, Philips en Schiphol Group. Het Castor College werkt binnen dit netwerk samen met Tata Steel. Het doel van deze samenwerking is het verrijken van de lesstof (gastlessen, excursies, begeleiding praktische opdrachten en profielwerkstukken) en het zichtbaar maken van toekomstperspectieven binnen de bètawereld (loopbaanoriëntatie, Careerday, Girlsday, Meet the boss). Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar www.jet-net.nl .

Deelname aan het samenwerkingsverband

Het Castor College maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Midden Kennemerland. Binnen dit Samenwerkingsverband werken de scholen voor voortgezet onderwijs en de scholen voor voortgezet speciaal onderwijs met elkaar samen om voor de leerlingen passend onderwijs en indien nodig, extra zorg te bieden. Meer informatie vindt u op www.swvvomk.nl.

Terug naar de inhoudsopgave

Onderwijsfaciliteiten

Mediatheek

De mediatheek is een ruimte waar bibliotheek en studie-activiteiten gecombineerd zijn. In de mediatheek zijn 16 computers en meerdere stroompunten voor je laptop. Daarnaast 24 werkplekken om zelfstandig te werken. Via het netwerk is er toegang tot internet, tevens kan er gebruikt worden van meerdere printers in de school om te printen, kopiëren of scannen.

Een leerling kan boeken lenen voor een termijn van acht weken. De uitleentermijn kan verlengd worden, tenzij het materiaal is aangevraagd door een andere leerling.

Alle leerlingen van de school kunnen de Aura Library app gratis downloaden. Via deze handige app krijg je de mogelijkheid om je uitleningen op te vragen, snel in de catalogus te zoeken en boeken te verlengen.

Op school kunnen alle leerlingen de databank LiteRom raadplegen. LiteRom is een complete verzameling van bijna 70.000 recensies over Nederlandstalige literatuur. LiteRom is bijzonder geschikt als naslagwerk voor scholieren. Het Castor College heeft een abonnement op de Krantenbank. De Krantenbank is het archief van de landelijke dagbladen.

De mediatheek is elke dag van 9:00 uur tot 15:00 uur open.

Computergebruik

De relatie docent-leerling vinden wij heel belangrijk en die kan niet vervangen worden door een laptop. Wel willen wij onderwijs verzorgen met een digitale component, geen laptop-onderwijs, maar onderwijs mét een laptop. En dat onderscheid is essentieel. Wij kiezen daarom bewust voor een mix van boeken en digitaal materiaal, ofwel ‘blended learning’.

Je eigen laptop

Op school werken leerlingen veel met laptops. Ze gebruiken deze zowel tijdens de lessen als thuis bij het maken van opdrachten. Daarom verwachten we dat elke leerling een eigen laptop heeft.

Leerlingen nemen hun laptop mee naar de les, zodat ze deze kunnen gebruiken wanneer dat nodig is.

Een laptop huren of kopen via school

Alle leerlingen kunnen via Signpost een laptop kopen of huren. Signpost is een externe leverancier waarmee we als school goede afspraken hebben gemaakt. Ze bieden laptops aan die goed aansluiten bij de eisen voor ons onderwijs.

Ondersteuning zoals software-installatie, service en verzekering (tegen schade en diefstal) is inbegrepen. Houd wel rekening met een mogelijk eigen risico.

Bestellen kan eenvoudig via: castor.signpost.nl. Daar is ook alle voorwaarden en informatie te vinden over het eventueel overnemen van de laptop na de huurperiode.

We adviseren dringend geen andere apparaten te gebruiken. Android-tablets, iPads, Chromebooks en MacBooks ondersteunen Microsoft 365 onvoldoende. De leerling kan dan niet goed meedoen in de les.

Gaat de leerling tussentijds naar een andere school? Dan wordt de service overgenomen, zolang die school ook met Signpost werkt. Is dat niet het geval, dan krijg de leerling service aan huis.

Zelf een laptop regelen

De leerling heeft misschien al een laptop of wil deze ergens anders kopen. Dat kan natuurlijk, zolang de laptop aan onderstaande eisen voldoet:

  • Het besturingssysteem is tenminste Microsoft Windows 11 en bij voorkeur de Professional of Education versie.
  • Als de laptop op Windows Home werkt, zorg er dan voor dat op de eerste schooldag al is aangemeld met een werkend Microsoft-account (bijvoorbeeld een persoonlijk @outlook.com-adres). Heeft de leerling dit nog niet, dan krijg hij/zij bij de eerste keer opstarten de mogelijkheid om een account aan te maken. Let op: de leerling is zelf verantwoordelijk voor dit account en de bijbehorende inloggegevens. Zorg dus dat deze informatie goed bewaard blijft. Via school ontvang de leerling het Microsoft Office 365 pakket (Word, Excel, Outlook, etc.), dit hoeft dus niet zelf aangeschaft te worden.
  • De laptop moet minimaal een hele schooldag op de accu kunnen werken. Opladen op school is slechts beperkt mogelijk.
  • De laptop is niet groter dan 14-15 inch (bij voorkeur 11-13 inch).
  • Een moderne processor, bij voorkeur een AMD Ryzen 3 of Intel Core i3 (of beter). Vermijd instapmodellen zoals Intel Celeron of vergelijkbare chips, omdat deze niet geschikt zijn voor langdurig gebruik in een onderwijsomgeving.
  • Minimaal 8 GB RAM (meer is beter).
  • Een SSD-opslag van minimaal 128GB, zodat de laptop snel (binnen 15 seconden) kan opstarten en voldoende opslag capaciteit heeft. Tijdens de les moeten de leerlingen snel hun laptop kunnen sluiten en weer openen.

ICT-faciliteiten

Elke leerling krijgt een eigen inlogaccount en e-mailadres van school. Daarmee krijgen zij toegang tot ons wifi-netwerk, Microsoft Office 365 en de elektronische leeromgeving (Magister). Het netwerk is stabiel en geschikt voor gebruik door alle leerlingen.

Via het e-mailadres van school krijgt alle leerlingen gratis toegang tot Microsoft Office 365 (Word, Excel, Outlook, PowerPoint, OneDrive). Dit pakket mag geïnstalleerd worden op maximaal vijf privé-apparaten, zodat de leerling altijd en overal aan school kan werken.

Naast laptops en vaste computers maken we ook gebruik van VR-brillen, een modern auditorium en andere digitale voorzieningen die ons onderwijs verrijken en toekomstgericht maken.

Terug naar de inhoudsopgave

Bijzondere activiteiten

Leren doe je niet alleen in de klaslokalen van het Castor College, maar ook daarbuiten! Juist op activiteiten als een museum- en theaterbezoek, muziekvoorstellingen, schoolfeesten, sporttoernooien, toneel, meerdaagse excursies en (buitenlandse) studiereizen leer je ontzettend veel.

Sport

Op het Castor College sporten we graag. Je ontwikkelt teamspirit, werkt samen en leert doorzetten en niet op te geven. Bovendien hebben we heel veel sportieve leerlingen op school!

Sportdagen voor alle leerlingen

Naast de reguliere lessen lichamelijke oefening, die gegeven worden in drie uitstekend uitgeruste gymzalen aan school, op het aan school gelegen eigen sportveld en in sporthal De Walvis, worden er veel sportdagen georganiseerd. Zo noemen we basketbal, voetbal, trefbal, badminton, hockey en korfbal voor de onderbouw. Ook vindt er jaarlijks een atletieksportdag plaats voor de tweedeklassers. In de bovenbouw is het traditionele Valentijnvolleybaltoernooi het grote sportevenement.

Met sportteams naar Olympic Moves!

Voor al onze sportieve talenten bieden we de mogelijkheid om mee te doen aan de nationale schoolsportkampioenschappen, Olympic Moves. Jaarlijks doen de leerlingen een gooi naar het nationaal kampioenschap in verschillende sporten, zoals afgelopen jaar bij hockey, voetbal, handbal, streetdance en atletiek. Het atletiekteam meisjes klas 1-2 presteerde het beste: zij werden eerste van Nederland!

Nieuw vak in de bovenbouw havo: Bewegen, sport & maatschappij (BSM)

Afgelopen jaar startte het Castor met een nieuw vak: BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij). Dit vak zal komend jaar in havo 4 en havo 5 gegeven worden.

Het nieuwe vak BSM zal niet alleen in het teken staan van fysieke activiteiten en sport, maar zal ook aandacht besteden aan de maatschappelijke aspecten van sport. Leerlingen leren over de rol van sport in de samenleving, het belang van een gezonde levensstijl en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke projecten. Dit vak biedt leerlingen de mogelijkheid om hun fysieke en maatschappelijke vaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd een positieve impact op de samenleving te maken.

Schooltoneel

Ieder jaar maakt een groep enthousiaste leerlingen samen met de theaterdocent een voorstelling. Dat kunnen bestaande stukken zijn, maar soms ook wordt toneel gemaakt aan de hand van improvisaties van leerlingen of een combinatie van beide. Zo zijn de afgelopen jaren de stukken Basta!,  Grease en Mean Girls opgevoerd.

Telkens wordt gezocht naar een nieuwe uitdaging. Het afgelopen schooljaar speelden de leerlingen een eigen versie van de film Mean Girls. Bij schooltoneel ga je verder met wat er in de dramalessen wordt geleerd. Bij te veel aanmeldingen is het weleens nodig om auditie te houden. Ook worden leerlingen die een muziekinstrument spelen en het dansteam erbij betrokken. Meestal vinden de opvoeringen plaats in de lente op het toneel in de aula of op een andere plek in school.

Muziekavond

Ieder jaar krijgen alle leerlingen (en medewerkers) de kans om hun muzikale talent te laten zien en horen op de muziekavond. Dit resulteert in een gezellige avond met zeer gevarieerde optredens, van harp tot rock, van zelfgeschreven solo’s tot volwaardige bands. Familie en vrienden zijn van harte welkom om deze avond bij te wonen!

Naschools programma

Op het Castor College vinden we het belangrijk dat leerlingen zich niet alleen tijdens de lessen, maar ook daarbuiten kunnen ontwikkelen. Daarom bieden we een rijk naschools programma. Naast onze eigen studiebegeleiding kunnen leerlingen op twee middagen per week terecht bij Yeppe, een organisatie die extra ondersteuning en inspirerende activiteiten verzorgt. Op de andere twee middagen is het jongerenwerk aanwezig op school: zij organiseren activiteiten waarbij ontmoeting, ontspanning en talentontwikkeling centraal staan. Zo krijgen leerlingen alle ruimte om hun vaardigheden te versterken, nieuwe interesses te ontdekken en samen plezier te maken.

Commissie-activiteiten

Het hele jaar door organiseren de verschillende commissies diverse activiteiten voor de leerlingen naast de lessen. Om een paar voorbeelden te noemen: het Halloweenfeest voor de onderbouw, filmmiddagen, Sinterklaas, het schaaktoernooi, de iftar-maaltijd, Valentijnrozenactie en bakken voor het goede doel!

Internationalisering: Erasmus+

Erasmus+ is een Europees subsidieprogramma met als doelstellingen: Inclusie & diversiteit, Digitalisering, Participatie en Green Erasmus+ (bevordering van duurzaamheid, milieu en klimaat). Onze school heeft drie jaar geleden een accreditatie verkregen, waardoor wij tot en met 2028 gesubsidieerde studiereizen kunnen organiseren die onder de noemer van één van deze doelstellingen vallen. In het schooljaar 2025-2026 organiseren wij drie projecten in het kader van Erasmus+.

Ten eerste werken wij samen aan een project met onze partnerscholen uit Italië en Tsjechië, respectievelijk het Bartolomeo Zucchi Ginnasio te Monza en het Wichterlovo Gymnazium te Ostrava. Dit betreft een project dat gekoppeld is aan het internationale onderzoeksprogramma GLOBE. In deze twee landen gaan de leerlingen van vwo 4 met aardrijkskunde in hun vakkenpakket onderzoek doen naar problemen op het gebied van milieu, klimaatverandering en biodiversiteit.

Daarnaast werken wij het komende schooljaar ook samen met een Franse partnerschool in Nancy; Lycée Jeanne d’Arc. Deze school gaat samenwerken met het Ecoteam van onze school. Het Ecoteam is opgericht met als doel het verduurzamen van de school en haar omgeving en bestaat uit een bevlogen groep leerlingen die bijvoorbeeld regelmatig overleg hebben met de directie van de school en de hoofdconciërge om verbeteringen te bespreken en zo te fungeren als ambassadeurs en aanjagers van verduurzaming. Tijdens de internationale conferenties in Frankrijk en Nederland leren wij van elkaar, en mét elkaar.

Tot slot starten wij dit jaar een nieuw project in havo 4 met als thema burgerschap. Leerlingen gaan aan de slag met het thema migratie en diversiteit. Ze leren na te denken over hun eigen identiteit en hoe die zich verhoudt tot mensen met een andere achtergrond, zoals Oekraïense vluchtelingen. Op het programma staat onder andere een studiereis naar Frydek-Mistek in Tsjechië.

Als school zijn we ervan overtuigd dat internationalisering een steeds belangrijkere rol zal spelen in onze samenleving. Het is dan ook onze ambitie om de bestaande activiteiten verder te verankeren in onze organisatie en waar mogelijk uit te breiden. Erasmus+ is daar bij uitstek geschikt voor.

Op reis met het Castor College

Het Castor College biedt de leerlingen zowel in de onderbouw als in de bovenbouw de gelegenheid om aan een schoolreis deel te nemen. De 1e klas leerlingen gaan in juli drie dagen op kamp met als doel het jaar leuk af te sluiten en de klassenband nog meer te versterken! Deze reis is binnen Nederland en kost maximaal € 250,-.

In Mavo 3 is er een fantastisch kamp naar de Ardennen waar de leerlingen niet alleen survival skills leren maar vooral in een ongedwongen sfeer elkaar nog beter leren kennen. De activiteiten die we daar doen zijn o.a. raften, abseilen, klimmen enz. en dat uiteraard allemaal onder begeleiding van je docent en een professional. Deze reis vindt plaats in mei.

De leerlingen in havo 4 en vwo 5 kunnen kiezen uit een aantal reizen naar bestemmingen in het binnen- of buitenland. Denk aan: culturele reizen naar steden binnen Europa of Nederland en sportieve reizen in Nederland of België. Elke reis heeft een educatieve inhoud, mede samengesteld door leerlingen. Voor leerlingen die niet op reis willen of kunnen bieden we een thuisblijfprogramma aan met daarin verschillende sportieve, culturele en educatieve activiteiten.

Deze reizen vinden plaats in een week in juli, aan het eind van het schooljaar. Elk jaar wordt het reisprogramma opnieuw samengesteld en kunnen de reizen van bestemming en inhoud veranderen of worden er nieuwe reizen aangeboden. De kosten voor deze meerdaagse reizen zijn afhankelijk van de gekozen bestemming en reisduur en variëren van ca. € 300,- tot ca. € 750,-. De reissom kan worden betaald in drie termijnen.

In bijzondere omstandigheden kan het Castor College genoodzaakt zijn reizen te annuleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een te gering aantal inschrijvingen of een te grote groep ouders die de kosten van de reizen niet gaan voldoen. In dergelijke gevallen vormen de niet gedekte financiële uitgaven voor school een te hoog risico.

Ieder voorjaar worden er door de reisorganisatoren bijeenkomsten voor ouders en leerlingen georganiseerd om iedereen alle nodige informatie te geven.

Terug naar de inhoudsopgave

Begeleiding

Goede zorg voor alle leerlingen: dat is waar onze school naar streeft. Leerlingbegeleiding is op onze school onderdeel van het normale onderwijsaanbod. Zo is er begeleiding die gericht is op de cognitieve ontwikkeling en de studieresultaten, bijvoorbeeld studielessen in de brugklas. Daarnaast is de leerlingbegeleiding gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ook is er veel aandacht voor keuze- en loopbaanbegeleiding.

De mentor

Elke klas heeft een eigen mentor (of twee duo-mentoren), die ook les geeft aan de betreffende klas en ook over één of twee mentoruren beschikt. Hierdoor is de mentor vertrouwd met zijn klas en de eventuele problemen die zich daar voordoen. Ook onderneemt hij samen met zijn leerlingen sociale activiteiten buiten het lesprogramma om. Voor leerlingen en ouders is de mentor het eerste aanspreekpunt in school. In de brugklassen zijn er naast de mentor ook twee juniormentoren. Dit zijn betrokken leerlingen uit de bovenbouw.

De decanen: loopbaan oriëntatie en -begeleiding (LOB)

LOB staat voor Loopbaan oriëntatie en begeleiding en omvat alle activiteiten die jou ondersteunen bij het maken van loopbaankeuzes. LOB is geen vak in het rooster maar de activiteiten en opdrachten zullen plaatsvinden tijdens mentorlessen, projectweken en buitenschoolse activiteiten.
Bij LOB sta JIJ centraal. Je krijgt inzicht in wie je bent, wat je goed kan en wat je belangrijk vindt. Deze kennis gaat jou helpen om loopbaankeuzes goed te kunnen maken. Bij loopbaankeuzes op de middelbare school moet je denken aan de profielkeuze in de onderbouw en de studiekeuze in de bovenbouw.
De mentor is bij al deze processen jouw eerste aanspreekpunt. Jouw mentor kent jou ook en zal je hierdoor goed kunnen begeleiden. Decanen stellen het LOB-programma samen, organiseren (buitenschoolse)activiteiten en zorgen voor alle informatie. Ook zijn zij er voor jou als jij extra begeleiding nodig hebt bij het maken van jouw keuze.

Studiebegeleiding

Tijd vrijmaken voor huiswerk is niet altijd even eenvoudig voor kinderen. Leerlingen die moeite hebben met het maken en/of plannen van hun huiswerk kunnen gebruik maken van onze studiebegeleiding. Ook leerlingen met vakinhoudelijke vragen kunnen bij ons terecht. Bij de studiebegeleiding wordt de leerling begeleid op een manier die aansluit bij de individuele leerbehoefte. ‘We zien je’.

Bij onze studiebegeleiding ontwikkelt de leerling verantwoordelijkheidsgevoel en stimuleert de school om het meest uit hun schooltijd te halen. Ook ná de begeleiding. Het uiteindelijke doel is om de leerling persoonlijke motivatie voor school aan te leren. Op die manier verbeteren niet alleen de schoolresultaten van de leerling, maar worden óók waardevolle vaardigheden voor de toekomst meegegeven.

Werkwijze

Na overleg met de mentor, een motivatiegesprek met de leerling en eventueel een gesprek met de ouders besluit de studiebegeleiding om uw kind te plaatsen. We ondersteunen de leerlingen door ze een begeleider toe te wijzen waar ze naar behoefte ondersteuning krijgen. Tussen 14:30 en 17:00 is de leerling welkom in het Paviljoen.

Wij starten de studiebegeleiding met een bespreking van de afgelopen dag en maken een planning voor de aankomende dagen. Vervolgens werkt de leerling aan het huiswerk en ondersteunen wij zowel op het gebied van studievaardigheden als vakinhoudelijke problemen. De mentor en ouders worden op de hoogte gehouden van de ontwikkeling aan de hand van periodieke reflecties.

Kenmerken van onze huiswerkbegeleiding

  1. Rustige leeromgeving.
  2. Een omgeving waar leerlingen huiswerk willen maken in plaats van moeten maken.
  3. Leren plannen en organiseren.
  4. Zelfvertrouwen ontwikkelen.
  5. De begeleiding wordt ingericht naar behoefte van de leerling. We maken daar duidelijke afspraken over.
  6. Persoonlijke aandacht. Iedere leerling is anders en leert anders. Onze studiebegeleiding is op maat gemaakt.
  7. Eigen verantwoordelijkheid. We leren de leerling de verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

Het ondersteuningsaanbod

Het Castor College heeft een breed ondersteuningsaanbod, waar we trots op zijn. Het ondersteuningsaanbod is er om je  hulp en begeleiding te bieden, om zo goed mogelijk te presteren en met plezier naar school te kunnen gaan. De ondersteuning kan zijn bij schoolse taken, maar ook bij sociaal-emotionele en buitenschoolse hulpvragen.

Hoe werkt dat nu in de praktijk?

Als het even niet goed met je gaat op een bepaald moment in je schoolloopbaan dan wordt er samen met jou en je ouders zorgvuldig bekeken hoe we je extra kunnen ondersteunen.

Als bij aanmelding al helder is dat je ondersteuning nodig hebt op een bepaald gebied, dan wordt er samen met de school van herkomst, ouder(s)/verzorger(s) en jou zorgvuldig bekeken hoe deze ondersteuning er uit moet zien. Er worden doelen opgesteld en afspraken gemaakt die op een vastgesteld moment met alle betrokkenen worden geëvalueerd.

Wanneer de mentor zorgen signaleert zal hij of zij deze bespreken met jou en je ouder(s)/verzorger(s). Mochten de zorgen groter zijn dan de mentor kan oplossen,  dan zullen we de situatie voorleggen aan de afdelingsleider en gaan we samen met de ondersteuningscoördinator kijken wat er nodig is.

Basisondersteuning 

De basisondersteuning is bedoeld jou  zo optimaal mogelijk van het onderwijsaanbod te laten profiteren. Het is laagdrempelig en over het algemeen kortdurende , waar alle leerlingen gebruik van kunnen maken. Bij basisondersteuning kun je denken aan:

  • extra onderwijsondersteuning wegens specifieke behoeftes (bijvoorbeeld TOS, of dyslexie)
  • begeleiding bij pesten, verzuim of loopbaanbegeleiding
  • kortdurende trajectbegeleiding (time out mogelijkheid)
  • groepstrainingen gericht op sociale vaardigheden, weerbaarheid, emotieregulatie, faalangst en examenvrees.
  • Inloopspreekuur CJG
  • Consult bij de schoolarts
  • Kortdurende gesprekken met een begeleider vanuit het ondersteuningsteam
  • Huiswerk en studiebegeleiding
  • TOM coaching (traject op maat voor hoogbegaafde leerlingen)
  • Begeleiding vanuit jongerenwerk.

 Extra ondersteuning

Wanneer blijkt dat basisondersteuning ontoereikend is, dan kan er gebruik gemaakt worden van de extra ondersteuning.  Extra ondersteuning wordt ingezet voor een  langere  periode en is gericht op het schoolse functioneren. Bij extra ondersteuning die langer gaat duren maken wij een Ontwikkeling Perspectief Plan (OPP). Bij extra ondersteuning kun je denken aan:

  • Een arrangement in onze trajectvoorziening (T22)
  • begeleiding door een schoolmaatschappelijk werker (JMW vanuit Socius)
  • begeleiding medewerker Qpido
  • begeleiding vanuit Brijder
  • een plaatsing in onze traject+ klassen
  • HALT spreekuur op school
  • Begeleiding vanuit het CJG (centrum voor jeugd en gezin).
  • Een plek en begeleiding op de TOP voorziening (havo/vwo leerlingen met internaliserende problematiek).

U kunt het hele ondersteuningsaanbod vinden in onze ‘menukaart’ (link ernaar toe).

Ondersteuningsaanbod vanuit het Samenwerkingsverband

Mocht blijken dat extra ondersteuning structureel nodig is of ontoereikend is om de leerling in zijn   ondersteuningsbehoefte te voorzien, dan zal dit voorgelegd worden aan de consulent van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband coördineert passend onderwijs voor alle leerlingen van Noord-Kennemerland. Er kunnen verschillende arrangementen vanuit het Samenwerkingsverband worden ingezet of er wordt gekozen voor een plaatsing binnen het speciaal onderwijs. Zo nodig wordt er een multidisciplinair overleg gepland, waar ook ouder(s)/verzorger(s) en leerling voor worden uitgenodigd om samen tot een passend plan te komen.

Grenzen aan ons ondersteuningsaanbod

Hoewel ons streven is om al onze leerlingen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben voor een succesvolle schoolloopbaan, zijn er ook grenzen aan onze mogelijkheden.
We blijven immers een reguliere school. Wanneer de ondersteuning ontoereikend blijkt te zijn, wordt er gezocht naar een meer passende onderwijsomgeving of wordt een aanvraag gedaan voor doorverwijzing naar het VSO (voortgezet speciaal onderwijs)  Het samenwerkingsverband wordt in dit geval betrokken.

Kernteam

Het kernsteam bestaat uit een ondersteuningscoördinator, trajectbegeleider, afdelingscoördinator, CJG coaches, schoolmaatschappelijk werker en de schoolarts. Ook kunnen er incidenteel ondersteuners vanuit ketenpartners aansluiten  voor advies (bijvoorbeeld de leerplichtambtenaar of jongerenwerk) . Dit gebeurt enkel op verzoek van het ondersteuningsteam en na toestemming van ouder(s)/verzorger(s). Het ondersteuningsteam bespreekt tweewekelijks de nieuwe aanvragen en bekijkt welke ondersteuning passend is. Zodra dit helder is wordt het aanbod voorgelegd aan de ouder(s)/verzorger(s) en leerling. Na akkoord kan de ondersteuning worden ingezet.

Trajectvoorziening

Leerlingen die voor langer tijd intensieve begeleiding nodig hebben, kunnen gebruik maken van de faciliteiten van de Trajectvoorziening. In de Trajectvoorziening kun je extra begeleiding krijgen van de begeleiders die daar iedere dag aanwezig zijn. Samen met hen kijk je wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat het wél weer lukt en je op succesvolle wijze je schoolloopbaan af kunt sluiten. De trajectvoorziening is een rustige en veilige ruimte, waar je kunt werken onder begeleiding. Aanmelding loopt altijd via je mentor en het kernteam.

Samenwerken

Met ouders  

Op het Castor College vinden we de samenwerking met je ouder(s)/verzorger(s) heel belangrijk. In principe is de mentor het eerste aanspreekpunt. Mocht er ondersteuning worden ingezet dan wordt er een collega uit het ondersteuningsteam aan toegevoegd.  Voordat er ondersteuning wordt opgestart, zal er een startgesprek gevoerd worden met leerling, ouder(s)/verzorger(s), ondersteuner en iemand van het ondersteuningsteam. Hierin wordt besproken aan welke doelen er gewerkt gaat worden, wat hiervoor wordt ingezet en op welke termijn er gezamenlijk geëvalueerd wordt.

Met ketenpartners

Om een compleet ondersteuningsaanbod te kunnen bieden werken we samen met enkele ketenpartners, die groepstrainingen geven of leerlingen individueel  kunnen begeleiden.

De ketenpartners waar we op dit moment mee samenwerken zijn:

  • CJG
  • Socius (schoolmaatschappelijkwerk)
  • HALT
  • Leerplicht
  • GGD
  • Jongerenwerk Heemskerk en Beverwijk
  • Qpido
  • Brijder
  • Sparq
  • Sociale wijkteam

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van de rijksoverheid. Het doel is sneller en adequater ingrijpen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.

Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling | Huiselijk geweld | Rijksoverheid.nl

Samenwerking GGD Kennemerland

Onze school werkt samen met de afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Kennemerland. Zij houden zich bezig met een gezonde ontwikkeling en opvoeding van alle kinderen en jeugdigen.

De JGZ doet individueel onderzoek, geeft voorlichting, advies, en kortdurende begeleiding aan leerlingen, leerkrachten en of ouders. In de tweede en vierde klassen vullen leerlingen een vragenlijst in van de JGZ. Het doel is om erachter te komen of er eventueel extra aandacht van nodig is. Op basis van deze vragenlijsten voert de jeugd arts of jeugdverpleegkundige een kort gesprek. Zodra uw kind in de tweede klas en/of zit ontvangt u hierover uitgebreide informatie.

De jeugdarts geeft informatie aan school alleen door na toestemming van ouders tenzij de veiligheid in het geding is. De jeugdarts wordt ingeschakeld indien er sprake is van langdurig of frequent verzuim.

Bij vragen en eventuele problemen kan altijd contact met de jeugdarts worden opgenomen via telefoonnummer 023-7891777 of met onze ondersteuningscoördinator binnen onze school mevrouw Nadj.

Hoorrecht

Met de wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs‘ is het belangrijk dat wij als school bij álle leerlingen vragen naar hun mening over het ondersteuningsaanbod. In de praktijk zetten wij verschillende interventies in om leerlingen te bevragen over de ondersteuning die zij nodig hebben en krijgen. Wij hebben een protocol opgesteld waarin onze werkwijze en de interventies zijn toegelicht voor leerlingen, ouders en medewerkers.

Protocol-Hoorrecht-in-de-praktijk-2025.pdf

 

Menukaart begeleiding

We hebben de begeleidingsmogelijkheden overzichtelijk in kaart gebracht op de menukaart.

Terug naar de inhoudsopgave

Regels en afspraken

Waar veel mensen samenkomen, is het belangrijk met elkaar regels af te spreken en deze ook na te komen; dit geldt ook voor onze school.

De belangrijkste regel

Op het Castor College gaan wij op een open en respectvolle manier met elkaar om. Leerlingen en medewerkers houden zich aan de algemene omgangsvormen. Ook respecteren we het eigendom van anderen. Gezamenlijk werken wij aan een prettig en veilig schoolklimaat. Onze school is een plek waar leerlingen en medewerkers zich thuis voelen.

Vijf basisregels:

  • Je bent op tijd in de les (als de docent de les begint ben jij er ook klaar voor)
  • Je maakt je huiswerk
  • Je hebt het benodigde materiaal voor de les bij je
  • Je zit uit jezelf klaar om de les te volgen: jas uit, pet af, materiaal op tafel, tas van tafel
  • Je telefoon is in je kluisje of thuis en staat uit, ook in pauzes of tussenuren.

Leerlingenstatuut en aanvullende schoolregels

In het leerlingenstatuut staan de rechten en plichten van de leerling beschreven. Ook staan daarin de schoolregels die voor het Castor College gelden. Alle schoolregels en afspraken kunt u vinden op onze website: www.castorcollege.nl/schoolregels-en-afspraken.

Terug naar de inhoudsopgave

Communicatie

Het samenspel tussen ouders en school is een belangrijke factor voor een succesvolle schoolloopbaan van de leerling. Langs verschillende wegen houden we contact met de ouders over wat er op school en met de leerling gebeurt.

Gesprek met mentor of vakdocent

Na de eerste periode bieden wij in december de mogelijkheid voor mentor-ouder-leerling gesprekken. In dit gesprek maakt de leerling samen met ouders en school afspraken voor de komende periode. Ook kunnen ouders (samen met de leerling) in deze periode een afspraak maken voor een 10-minutengesprek met de vakdocent.

Eind maart is er opnieuw de mogelijkheid voor een mentor-ouder-leerling gesprek de vorderingen te bespreken en om samen te kijken welke (nieuwe) afspraken er gemaakt kunnen worden voor de rest van het schooljaar.

Ook buiten deze georganiseerde momenten nemen indien nodig de mentor of de teamleider contact met thuis op. Natuurlijk is het ook mogelijk zelf een afspraak te maken met vakdocenten, de mentor of één van de teamleiders.

Algemene ouderavonden

Tijdens deze avonden krijgt u informatie over zaken die op dat moment aan de orde komen. Er valt onder meer te denken aan leerlingbegeleiding, profiel- en studiekeuze, buitenlesactiviteiten en examens.

Rapportage

De leerlingen worden beoordeeld op grond van hun prestaties. Over deze beoordeling vindt binnen de vaksecties overleg plaats, zodat er geen verschillen ontstaan in de beoordeling van gelijke prestaties (proefwerken bijvoorbeeld) door verschillende docenten. De mentor en de docenten die aan een klas lesgeven, vergaderen samen over de voortgang. Alle cijfers komen in Magister, ons digitaal administratiesysteem, te staan.

Naast de cijfers in Magister ontvangen de leerlingen feedback (en waar nodig ook feed forward) van de docenten. Dit gebeurt online in het programma Catwise. Dit geeft de leerlingen een nog beter beeld hoe ze zichzelf kunnen verbeteren.

Leerlingen en ouders hebben via Magister toegang tot de NAW-gegevens van de leerling, de cijfers en de aanwezigheidscontrole. Aan het begin van het schooljaar worden de inloggegevens aan de ouders verstrekt. Wij gaan ervan uit dat ouders/verzorgers de vorderingen van hun zoon/dochter volgen door regelmatig Magister te raadplegen.

Aan het eind van het jaar (juli) krijgt uw zoon/dochter het eindrapport mee naar huis. De papieren uitdraai van het rapport is voornamelijk bedoeld om thuis te bewaren en te kunnen laten zien aan derden.

De website van het Castor College

Op onze website www.castorcollege.nl kunt u de volgende informatie vinden:

  • Informatie over ons profiel en ons veelzijdig aanbod (reizen, projecten, de stromen, sportdagen, etc.)
  • Informatie over begeleiding
  • Informatie per onderwijssoort (bevorderingsrichtlijnen, vakanties, nieuwe vakken, examens)
  • De jaaragenda
  • Het laatste nieuws
  • Diverse snelkoppelingen naar het rooster, Magister, de schoolmail, contact

E-mailadres

Elke leerling en medewerker van het Castor College heeft een eigen e-mailadres van school. Het e-mailadres van de leerling ziet er als volgt uit:

[leerlingnummer]@castorcollege.nl

Deze e-mail is vanuit de school te benaderen via Outlook en buiten de school via de link ‘Castor Mail’ op de website.

Dit e-mailadres is in principe alleen bedoeld voor schoolgebruik. Van iedereen wordt verwacht dat de e-mail op een verantwoorde en fatsoenlijke manier gebruikt wordt. Leerlingen houden zich op de hoogte van inkomende mails en zorgen ervoor dat hun mailbox niet vol raakt.

Digitale nieuwsbrief

Enkele malen per jaar ontvangt u onze digitale nieuwsbrief, waarin we u informeren over de komende periode en we terugblikken op de activiteiten van die hebben plaatsgevonden.

Schoolgids

De schoolgids verschijnt aan het begin van elk schooljaar. Deze gids geeft een beeld van de organisatie en de gang van zaken op school. De schoolgids is altijd terug te vinden op onze website.

Klachten

Op onze school gaan we ervan uit dat een meningsverschil of conflict in goed overleg opgelost kan worden. Vaak zal een van onze personeelsleden daarbij een bemiddelende rol spelen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan kan iemand een klacht indienen. In het leerlingenstatuut van onze school staat de klachtenprocedure beschreven. Het gaat dan om klachten “over gedragingen of het nalaten van gedragingen van de zijde van een of meer medeleerlingen, ouders/verzorgers/voogd, personeelsleden, directieleden en bestuursleden van de school”. Het leerlingenstatuut is te downloaden van de website van onze school.

Wanneer iemand een klacht wil indienen, kan hij zich wenden tot een van de volgende functionarissen. In de eerste plaats kan hij bij de mentor terecht. Andere mogelijkheden zijn de teamleider, de directie of uiteindelijk het bevoegd gezag. Ook kan hij zich wenden tot een van de vertrouwenspersonen: de heer M. Lindeman en mevrouw G. Merbis.

Mocht de interne afhandeling van een klacht niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kan beroep aangetekend worden bij een landelijke klachtencommissie; www.onderwijsgeschillen.nl.

Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: de vertrouwenscontactpersoon van de school en/of meldpunt vertrouwensinspecteurs (0900) 111 3 111.

Op de website van de Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (www.svok.nl) is de klachtenregeling te vinden zoals die is opgesteld door de landelijke ouderverenigingen, de besturenbonden en de bonden van onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.

Terug naar de inhoudsopgave

Financiële zaken en verzekering

Boeken

Alle leerlingen krijgen van school een boekenpakket. De kosten voor dit boekenpakket worden door school betaald. De Bosatlas (niet verplicht), woordenboeken, sportkleding en rekenmachine (Casio fx 82) zitten niet in het boekenpakket en dienen door de leerling zelf aangeschaft te worden. Ook de grafische rekenmachine wordt, vanaf het vierde leerjaar in havo en vwo, door de leerling zelf aangeschaft. Dit moet de nieuwste Casio fx-CG50 zijn.

Vrijwillige financiële bijdrage

Als school hechten wij veel waarde aan de kwaliteit van het onderwijs, maar ook aan de sfeer binnen de school. We organiseren dan ook veel activiteiten, zoals excursies, schoolfeesten, sportdagen, sportoriëntatie, schooltoneel, etc. Aangezien deze activiteiten niet door de overheid worden gefinancierd, vragen wij van de ouders hiervoor een vrijwillige financiële bijdrage. De hoogte van de vrijwillige financiële bijdrage is afhankelijk van de opleiding en het leerjaar waarin uw zoon/dochter zit. Voor verdere informatie omtrent de vrijwillige ouderbijdrage verwijzen wij u naar onze website. Hier vindt u onder andere een overzicht van de bedragen en een verantwoording hoe het bedrag is opgebouwd. Voor excursies en reizen ontvangt u apart een factuur.

Verzekering en aansprakelijkheid

Voor meer informatie over onze school en verzekeringen verwijzen wij naar de website van het SVOK (www.svok.nl/ouders/protocollen/).

Sponsoring

De school kan gebruik maken van sponsoring. Als wij dit doen, zal dit altijd worden vastgelegd in een overeenkomst. De regels en afspraken zijn vastgelegd in het convenant ‘Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring’ en de sponsoring is gebonden aan deze regels en afspraken. Als er sprake is van verplichtingen die worden aangegaan waarmee leerlingen worden geconfronteerd, wordt de Medezeggenschapsraad gevraagd in te stemmen met het aanvaarden van de bijdrage. Het convenant is te vinden op onze website.

Regeling voor tegemoetkoming in de studiekosten

Op de website van de gemeente waar u woont, treft u informatie aan over financiële tegemoetkomingen voor schoolgaande kinderen. Dit kan per gemeente anders zijn en ook per jaar wijzigen. Voor de juiste informatie kunt u dan ook het beste de betreffende website raadplegen:

Terug naar de inhoudsopgave

Leerling- en ouderparticipatie en MZR

Ouders en leerlingen praten mee over hoe het op onze school gaat. Want wij geloven erin dat een sterke ouder- en leerlingbetrokkenheid helpt in het meebouwen aan een stevige en goede school.

Oudercommissie

De oudercommissie wordt gevormd door ouders van kinderen uit alle leerjaren. Ongeveer zes keer per jaar vergadert de oudercommissie met de schoolleiding. De oudercommissie wordt gevoed vanuit de jaarlaagvertegenwoordigingen en denkt mee over wat er op en rond de school gebeurt.

Jaarlijks organiseert de oudercommissie een algemene ouderavond met daarin een algemeen thema. In de afgelopen jaren was er in de drukbezochte bijeenkomsten aandacht voor thema’s als ‘Jongeren en geld’, ‘Jongeren en social media’, ‘Jongeren en puberteit’, ‘Jongeren en alcohol’ en ‘motivatie binnenstebuiten.’ De oudercommissie is ook goed zichtbaar tijdens het door de school georganiseerde Open Huis voor de leerlingen en ouders van groep 8.

Mailen met de oudercommissie kan via: oudercommissie@castorcollege.nl.

Jaarlaag-vertegenwoordiging

In totaal kent het Castor College in de onderbouw twee jaarlaag-vertegenwoordigingen en in de bovenbouw is er één. De oudercommissie nodigt aan het begin van ieder schooljaar ouders van brugklasleerlingen uit om in de eerste jaarlaagvertegenwoordiging zitting te nemen. In de ouderjaarlagen overleggen de ouders en teamleiders onder regie van een zelf gekozen voorzitter. Het levert de school feedback op, op basis waarvan de school beleid kan ontwikkelen of kan bijstellen.

Voor school is de ouderjaarlaag een waardevol klankbord. En tegelijk geeft het ouders meer achtergrondinformatie en inzicht in de school. Zo ontstaan wederzijds begrip en meer betrokkenheid. Van belang is om te weten dat ouders er niet zitten als afgevaardigden van de andere ouders. Niemand is gekozen of hoeft achteraf verantwoording af te leggen. Het is een goede gewoonte om niet over individuele kwesties rondom het eigen kind te spreken. Zo blijft het algemene karakter van de bijeenkomsten gewaarborgd.

Medezeggenschapsraad

De school is een gemeenschap van mensen met een gezamenlijk belang. Daarom heeft ieder die bij de school betrokken is ook invloed op het reilen en zeilen van de school. Dit is wettelijk vastgelegd. De medezeggenschapsraad (MZR) van het Castor College bestaat uit acht leden. Voor de helft zijn dit ouders/leerlingen. De andere helft bestaat uit personeelsleden. De medezeggenschapsraad is te bereiken via MZR@castorcollege.nl.

Leerlingenraad

De leerlingenraad is een bestuurslaag van leerlingen uit alle jaarlagen. Zij vergaderen over allerlei schoolse zaken. Twee leerlingenraad-leden hebben zitting in de medezeggenschapsraad en ook de schoolleiding is regelmatig aanwezig bij de vergaderingen. Zij vormen een mening over diverse onderwerpen zonder ruggespraak en in het algemene belang van de leerlingen. In principe kan iedereen lid worden van de leerlingenraad na het doorlopen van een toelatingsprocedure of in de brugklas door een sollicitatieprocedure.

Terug naar de inhoudsopgave

Diverse Zaken

Lesrooster

les 1 08.15 – 09.00 u
les 2 09.05 – 09.50 u
les 3 09.55 – 10.40 u

pauze 10.40 – 11.05 u

les 4 11.05 – 11.50 u
les 5 11.55 – 12.40 u

pauze 12.40 – 13.10 u

les 6 13.10 – 13.55 u
les 7 14.00 – 14.45 u
les 8 14.50 – 15.35 u
les 9 15.40 – 16.25 u

Bij rapportvergaderingen, voltallige docentenvergaderingen en studiedagen werken we met een verkort rooster. De dagen waarop de school met een verkort rooster werkt, staan grotendeels vermeld in de jaarkalender.

Verkort rooster

les 1 08:15 – 08:45 uur
les 2 08:50 – 09:20 uur
les 3 09:25 – 09:55 uur

pauze 09:55 – 10:15 uur

les 4 10:15 – 10:45 uur
les 5 10:50 – 11:20 uur

pauze 11:20 – 11:45 uur

les 6 11:45 – 12:15 uur
les 7 12:20 – 12:50 uur
les 8 12:55 – 13:25 uur
les 9 13:30 – 14:00 uur

Bevorderingsrichtlijnen

In de bevorderingsrichtlijnen staat beschreven aan welke normen een leerling moet voldoen om over te kunnen gaan naar het volgende leerjaar. De bevorderingsrichtlijnen worden op de website gepubliceerd. U kunt de bevorderingsrichtlijnen vinden door op “Dit schooljaar” te drukken en hierna de afdeling te kiezen.

Urentabellen

Informatie over de urentabellen voor het cursusjaar 2025-2026 vindt u via deze link.

Schoolvakanties 2025-2026

Herfstvakantie
ma 20-10-2025 t/m vrij 24-10-2025

Kerstvakantie
ma 22-12-2025 t/m vrij 02-01-2026

Voorjaarsvakantie
ma 23-02-2026 t/m vrij 27-02-2026

Paasweekend
ma 06-04-2026

Meivakantie
woe 22-04-2026 t/m di 05-05-2026
Koningsdag en Bevrijdingsdag in vakantie

Hemelvaart
do 14-05-2026 t/m vrij 15-05-2026

Pinksteren
ma 25-05-2026

Zomervakantie
ma 06-07-2026 t/m vrij 14-08-2026

Onderwijsresultaten

Elk jaar evalueert de schoolleiding samen met de vaksecties de resultaten van het onderwijs aan de hand van de in- en doorstroomgegevens en de examenuitslagen. De schoolgegevens worden vergeleken met de landelijke cijfers, die door de onderwijsinspectie worden geleverd. Hieronder vindt u de belangrijkste zaken uit dit cijfermateriaal.

Slagingspercentages

Examenresultaten: percentage geslaagd (het landelijk slagingspercentage)

havo                    vwo

2020     96% (97%)         99% (99%)

2021     85% (90%)         93% (94%)

2022     85% (90%)         90% (92%)

2023     71% (84%)         80% (89%)

2024     82,5% (88%)     86% (91%)

Instroomgegevens brugklas per 1 augustus

2021 180

2022 241

2023 283

2024 244

2025 207

Doorstroomgegevens

Hoeveel leerlingen gaan over?

onderbouw       bovenbouw

2020-2021        94,4%                 84,4%

2021-2022         98,1%                 71,2%

2022-2023        89,7%                 69,7%

2023-2024        97,9%                 80,5%

2024-2025        97,5%                 78,7%

Terug naar de inhoudsopgave